22.01.2019

Nelissen Steenfabrieken opent deuren van indrukwekkend kantoorgebouw met grensverleggende showroom

Na een meer dan succesvol 2018 gaat Nelissen Steenfabrieken voort op hetzelfde innovatieve elan in 2019. Het familiebedrijf plaatst zijn vernieuwingsdrang letterlijk in de kijker met een nieuw state-of-the-art hoofdkantoor met showroom als indrukwekkende blikvanger aan de Kiezelweg in Kesselt, Lanaken. Het gebouw representeert de drievoudige grondslag van het bedrijf: innovatie, co-creatie en duurzaamheid.



Het is de vierde generatie van het familiebedrijf Nelissen Steenfabrieken menens. Vier jaar geleden namen Carlos Jorissen, Joeri Gevers en Burt Nelissen de fakkel over van de derde generatie. Kort na de wissel van de wacht deden de nieuwe CEO’s een investeringsplan uit de doeken ter waarde van maar liefst 35 miljoen euro. Met de opening van een state-of-the-artkantoorgebouw en een experimentele showroom naar een ontwerp van Architectengroep PSK en UAU collectiv treedt Nelissen Steenfabrieken in 2019 resoluut op het voorplan als dé voorloper in de baksteenbranche.



Samen sterk
“Innovatie, co-creatie én duurzaamheid. Dat zijn de drie pijlers van zowel het interieur als het exterieur van ons nieuwe hoofdkwartier”, klinkt het bij de drie CEO’s. “Een atrium volledig uitgevoerd in onze meermaals gelauwerde Dubio-steen, kunstige claustra’s en zelfs steenstrips gelijmd op een grote glaspartij: we tonen met dit gebouw dat alles kan met baksteen, zolang je met de juiste mensen samenwerkt. Daarom hechten we veel belang aan co-creatie.” Het nieuwe gebouw huisvest digitale experimenteerruimtes voor ontwerpers, een Experience room met een groot gebogen 180°-scherm en vergaderzalen die gereserveerd kunnen worden voor project- of andere besprekingen. “De vernieuwde site zal fungeren als facilitator voor creatievelingen die samen met ons de bouwsector op duurzame wijze vooruit willen helpen”, aldus de bestuurders.

De baksteen als kunstwerk
De nieuwe showroom bevat een museale route waarbij de bezoeker de baksteen als kunstobject ontdekt in zowel de echte als de virtuele realiteit. “We combineren de tastbare showroom, zoals iedereen ‘m kent, met de immer vooruitstrevende digitale wereld”, aldus de CEO’s. “De bezoekers worden ondergedompeld in een digitaal getinte customer experience journey. Aan de hand van een app doorlopen ze de showroom en kunnen ze hun favoriete stenen aanduiden, zowel in de app als op touchscreens. Die favorieten tonen we aan het einde van een bezoek in de Experience Room. Op een groot 180°-scherm wordt de steenselectie van de bezoeker toegepast op een typewoning naar keuze om het geheel zo aanschouwelijk mogelijk te maken. Eens op de parking zit alles in de mailbox van de bezoeker zodat hij thuis rustig zijn bezoek nog eens kan overlopen.”



Digitale krachttoer

Voor architecten biedt de nieuwe showroom het neusje van de zalm op het vlak van creativiteit. “In de stenotheek staat een werktafel gecombineerd met een groot scherm. Als een architect een steen op de tafel legt, wordt deze gescand aan de hand van een RFID-tag. Zo kan hij verschillende stenen op tafel leggen en virtueel nieuwe mixen creëren die hij op het scherm te zien krijgt en naar zichzelf kan sturen. Uniek in de sector”, klinkt het bij de bedrijfsleiders.
In de inkomhal komt de bezoeker eveneens in aanraking met een digitaal snufje. “Een uit de kluiten gewassen touchscreen toont de volledige site en alle medewerkers. Als je een medewerker aanklikt krijg je meteen zijn foto en functie binnen het bedrijf te zien. Handig als je een afspraak hebt met iemand die je nog niet kent. Bovendien kleven we zo letterlijk een gezicht op de sterkhouders van het bedrijf: onze medewerkers.”

Huzarenstukje
Om innovatie de boventoon te laten voeren in het ontwerp, stapten Architectengroep PSK en UAU Collectiv onmiddellijk af van het idee van een klassiek kantoorgebouw of een standaard showroom. Daardoor viel de keuze op een letterlijke opeenstapeling van volumes. Massimo Pignanelli, UAU Collectiv: “Geen doordeweekse opstapeling waarbij de volumes half in elkaar zitten en de vloer- en plafondplaat in elkaar overlopen, want dat is eigenlijk een instapeling. Wel drie letterlijk op elkaar gestapelde volumes. Een ingewikkelde en vernieuwende constructie.”



BEN-ambities
Anno 2019 gaan groei en duurzaamheid hand in hand. Nelissen Steenfabrieken wil daarom een voortrekker zijn op energetisch vlak en doet dat door te streven naar een bijna-energieneutrale (BEN) bedrijfssite. Guido Ieven, Architectengroep PSK: “Met de BEN-ambities van het familiebedrijf in het achterhoofd hebben we voor de realisatie van het nieuwe gebouw geopteerd voor een performante buitenschil met een erg gunstige U-waarde. De technische installaties werken voornamelijk op basis van gratis energiebronnen waardoor we een E-peil bekomen dat beduidend beter scoort dan de vooropgestelde eisen voor een kantoorgebouw.”

Modelbedrijf
Burgemeester Marino Keulen is bijzonder opgetogen met de opvallende toevoeging aan de Lanakense skyline. “Noem het nieuwe gebouw gerust illustratief voor de drang naar innovatie en dynamiek eigen aan de familie Nelissen. De leiding van het bedrijf is nog steeds in handen van de intussen vierde generatie van de familie. Een huzarenstukje dat ze enkel mogelijk gemaakt hebben door ambitie te koppelen aan noodzakelijke vernieuwingen, professionalisme en kwalitatieve producten die talloze awards opleverden.”
Het stemt Keulen ook tevreden dat een wereldspeler zoals Nelissen nog steeds kantoor blijft houden in België. “Als geboren en getogen Kesseltenaar ben ik als het ware opgegroeid in de schaduw van de fabrieksschouw van Nelissen Steenfabrieken. Als mens en als burgemeester doet het me veel plezier dat het bedrijf Lanaken als thuisbasis behoudt. De aanwezigheid van een onderneming van dergelijke grootteorde brengt de nodige tewerkstelling en uitstraling voor de regio met zich mee. Kortom; een modelbedrijf voor Lanaken, Limburg en heel België”, stelt Keulen fier.



Innovatie met hart en ziel
Het nieuwe kantoor laat zich noteren als mijlpaal in de geschiedenisboeken van het bedrijf, maar de familie richt haar focus al op de volgende stappen van het investeringstraject. “Medio 2019 zullen we over een volledig geüpdatete fabriek beschikken met een vernieuwd machinepark, aangepaste ovens en splinternieuwe droogkamers, goed voor een productie van 185 miljoen stenen per jaar.” Nelissen vernieuwde onlangs ook de showroom in Marche-en-Famenne om het Franstalige landsgedeelte nog beter van dienst te kunnen zijn. “We kijken de toekomst met open vizier tegemoet: vooruitstrevende producten, nieuwe afzetmarkten en een duurzame bedrijfsvoering met als rode draad de betrokkenheid en hart en ziel eigen aan een familiebedrijf.”


 
Nieuws